Brussels connection

the best address for international procurement

Evropský parlament si koupil česká elektrokola

·

Tak když už o tom píši i noviny asi není důvod proč o tom nemluvit: byla to nejdřív trochu náhoda, pak hodně práce a nakonec docela úspěch. A budou další, musím s jistotou říct. Citybikes je hodně dobrá firma.

Dnešní Hospodářské noviny:

  • Pražská firma zvítězila v tendru na dodávku elektrokol do Evropského parlamentu.
  • Pětadvacet kol pro úředníky dodá v prvním čtvrtletí letošního roku.
  • Společnost se specializuje na městská kola v retrostylu.
jarvis_5695432b498e3d12def1efe3.jpeg

Bruselští úředníci se budou už na jaře prohánět unijní metropolí na českých elektrokolech. Pětadvacet strojů jim dodá firma Citybikes z pražských Vršovic, která loni v prosinci porazila v tendru evropskou konkurenci.

“Smlouva s vítězem už byla podepsána. Očekáváme, že kola budou pro potřeby Evropského parlamentu dodána v průběhu prvních tří měsíců letošního roku,” uvedla Delphine Colardová z tiskového oddělení europarlamentu.

Pražská firma, kterou před 10 lety založila parta kamarádů, se specializuje na výrobu městských “retrokol”, ať už obyčejných, nebo se zabudovaným motorem. “Když jsme v roce 2006 začínali, segment městských kol byl u nás naprosto nedotčený a byli jsme spíš za takové exoty. Dnes už se tomu věnuje řada dalších firem,” vzpomíná jeden ze zakladatelů Citybikes Martin Říha.

Že v Česku chybí nabídka pro lidi z města, kteří jezdí na kole do práce, si Říha uvědomil ještě jako student po pražských povodních v roce 2002. Právě tehdy se část Pražanů kvůli zablokovaným silnicím a nefungující hromadné dopravě vydala do práce na kole.

“Ten zážitek s volně průjezdnou Prahou představoval první impulz. Bylo vidět, že nabídka nepočítá s lidmi, kteří jedou do práce třeba v obleku nebo v šatech,” říká Říha. Právě na tyto lidi cílí městská kola − jsou pohodlnější na sezení, mají vyšší řídítka nebo krytý řetěz.

Říha nejdříve založil obchod, do kterého začal městská kola dovážet od jiných výrobců. Později v Hostivaři vybudoval dílnu, kde vyrábí vlastní značku Kolos. Jen elektrokol prodá stovky ročně.

Kromě retrodesignu si Citybikes zakládá ještě na jedné věci − každý zákazník si tu navrhne vlastní kolo na míru. V internetové aplikaci lze zvolit barvu, materiály, typ sedla nebo řídítek, brzdy nebo odpružení. Web pak zákazníkovi rovnou ukáže, jak bude jeho kolo vypadat a na kolik ho přijde − nejlevnější model elektrokola stojí 30 tisíc.

“V Bruselu se to podařilo díky tomu, že jsme zvyklí stavět i atypické konfigurace. Oni chtěli vyloženě městské kolo a měli konkrétní požadavky. A my jsme byli schopní rychle zareagovat i nabídnout nízkou cenu,” vysvětluje Říha.

Pro českou státní správu zatím jeho firma kola nedodávala, neúspěšně se ucházela například o zakázku na elektrokola pro Českou poštu. “Dodáváme spíše do půjčoven kol nebo penzionů,” dodává Říha s tím, že české úřady se o elektrokola příliš nezajímají.

Obecně ale zájem o kola s přídavným motorem v České republice roste. Podle odhadů prodejců se jich loni prodalo až 20 tisíc kusů. Na výrobu elektrokol do města i do terénu se vrhly i další české firmy, například Apache, Author nebo Ekolo.cz.

Postupně se rozšiřuje i nabídka městských kol, stále ale dominují klasické horské nebo fitness modely. Celkově se v Česku ročně prodá kolem 300 tisíc kol.

“Na co se však u nás zapomíná, je turistický segment − kola pro výlety nebo týdenní cyklistickou dovolenou. Přitom to provozuje většina národa,” dodává Říha. Jeho firma, která se od svého vzniku věnuje městským kolům, proto nedávno přišla i se speciální řadou turistických bicyklů.

http://archiv.ihned.cz/c1-65084830-evropsky-parlament-si-koupil-ceska-elektrokola

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Get updates

From art exploration to the latest archeological findings, all here in our weekly newsletter.

Subscribe