Tak když už o tom píši i noviny asi není důvod proč o tom nemluvit: byla to nejdřív trochu náhoda, pak hodně práce a nakonec docela úspěch. A budou další, musím s jistotou říct. Citybikes je hodně dobrá firma.
Dnešní Hospodářské noviny:
- Pražská firma zvítězila v tendru na dodávku elektrokol do Evropského parlamentu.
- Pětadvacet kol pro úředníky dodá v prvním čtvrtletí letošního roku.
- Společnost se specializuje na městská kola v retrostylu.
Bruselští úředníci se budou už na jaře prohánět unijní metropolí na českých elektrokolech. Pětadvacet strojů jim dodá firma Citybikes z pražských Vršovic, která loni v prosinci porazila v tendru evropskou konkurenci.
“Smlouva s vítězem už byla podepsána. Očekáváme, že kola budou pro potřeby Evropského parlamentu dodána v průběhu prvních tří měsíců letošního roku,” uvedla Delphine Colardová z tiskového oddělení europarlamentu.
Pražská firma, kterou před 10 lety založila parta kamarádů, se specializuje na výrobu městských “retrokol”, ať už obyčejných, nebo se zabudovaným motorem. “Když jsme v roce 2006 začínali, segment městských kol byl u nás naprosto nedotčený a byli jsme spíš za takové exoty. Dnes už se tomu věnuje řada dalších firem,” vzpomíná jeden ze zakladatelů Citybikes Martin Říha.
Že v Česku chybí nabídka pro lidi z města, kteří jezdí na kole do práce, si Říha uvědomil ještě jako student po pražských povodních v roce 2002. Právě tehdy se část Pražanů kvůli zablokovaným silnicím a nefungující hromadné dopravě vydala do práce na kole.
“Ten zážitek s volně průjezdnou Prahou představoval první impulz. Bylo vidět, že nabídka nepočítá s lidmi, kteří jedou do práce třeba v obleku nebo v šatech,” říká Říha. Právě na tyto lidi cílí městská kola − jsou pohodlnější na sezení, mají vyšší řídítka nebo krytý řetěz.
Říha nejdříve založil obchod, do kterého začal městská kola dovážet od jiných výrobců. Později v Hostivaři vybudoval dílnu, kde vyrábí vlastní značku Kolos. Jen elektrokol prodá stovky ročně.
Kromě retrodesignu si Citybikes zakládá ještě na jedné věci − každý zákazník si tu navrhne vlastní kolo na míru. V internetové aplikaci lze zvolit barvu, materiály, typ sedla nebo řídítek, brzdy nebo odpružení. Web pak zákazníkovi rovnou ukáže, jak bude jeho kolo vypadat a na kolik ho přijde − nejlevnější model elektrokola stojí 30 tisíc.
“V Bruselu se to podařilo díky tomu, že jsme zvyklí stavět i atypické konfigurace. Oni chtěli vyloženě městské kolo a měli konkrétní požadavky. A my jsme byli schopní rychle zareagovat i nabídnout nízkou cenu,” vysvětluje Říha.
Pro českou státní správu zatím jeho firma kola nedodávala, neúspěšně se ucházela například o zakázku na elektrokola pro Českou poštu. “Dodáváme spíše do půjčoven kol nebo penzionů,” dodává Říha s tím, že české úřady se o elektrokola příliš nezajímají.
Obecně ale zájem o kola s přídavným motorem v České republice roste. Podle odhadů prodejců se jich loni prodalo až 20 tisíc kusů. Na výrobu elektrokol do města i do terénu se vrhly i další české firmy, například Apache, Author nebo Ekolo.cz.
Postupně se rozšiřuje i nabídka městských kol, stále ale dominují klasické horské nebo fitness modely. Celkově se v Česku ročně prodá kolem 300 tisíc kol.
“Na co se však u nás zapomíná, je turistický segment − kola pro výlety nebo týdenní cyklistickou dovolenou. Přitom to provozuje většina národa,” dodává Říha. Jeho firma, která se od svého vzniku věnuje městským kolům, proto nedávno přišla i se speciální řadou turistických bicyklů.
http://archiv.ihned.cz/c1-65084830-evropsky-parlament-si-koupil-ceska-elektrokola
Leave a Reply