Na „reklamu na jídlo“ půjde letos přímo z Bruselu přes 120 milionů euro. Chcete je?

Není to až tak těžké, dostat se k těm milionům euro z EU-rozpočtu na propagaci evropských potravin. Je tady v Bruselu pár agentur, které v tom umějí chodit. Jestli máte chvilku, povím vám, jak na to… A letos to můžete zkusit i vy. Vyplatí se číst až do konce.

Pro začátek: kolik v tom budgetu vlastně je? Pro rok 2017 je to víc jak 120 milionů euro (například €15.050.000 na programy zvyšující povědomí o udržitelném zemědělství Unie a o úloze zemědělsko-potravinářského odvětví v oblasti klimatu a životního prostředí, €15.050.000 na informační a propagační programy zaměřené na zvyšování povědomí o režimech jakosti Unie (např. chráněné označení původu, chráněné zeměpisné označení, zaručená tradiční specialita… nebo €12.900.000 na informační a propagační programy zaměřené na zdůraznění specifičnosti způsobů zemědělské produkce v Unii a vlastností unijních zemědělsko-potravinářských produktů a režimů jakosti).

Na co se ty peníze mohou použít? Tady je stručný seznam: (a) zvýšit povědomí o kvalitě zemědělských produktů Unie a o vysokých standardech, které se na metody produkce v Unii uplatňují; (b) zvýšit konkurenceschopnost a spotřebu zemědělských produktů a některých potravinářských výrobků Unie a jejich přitažlivost uvnitř Unie i mimo ni; (c) zvýšit povědomí o režimech jakosti Unie a jejich uznání; (d) zvýšit tržní podíl zemědělských produktů a některých potravinářských výrobků Unie a zaměřit se při tom na trhy ve třetích zemích, jež mají největší potenciál růstu; (e) obnovit standardní tržní podmínky v případě závažného narušení trhu, ztráty důvěry spotřebitelů či jiných specifických problémů.

Jak? Takhle – tady jsou „druhy způsobilých činností“: 1. Řízení projektu, 2. Vztahy s veřejností (činnosti zaměřené na vztahy s veřejností, akce pro novináře), 3. Internetové stránky, sociální média, 4. Reklama, 5. Komunikační nástroje (publikace, mediální balíčky, propagační předměty, propagační videa…), 6. Akce (stánky na obchodních veletrzích, semináře, workshopy, setkání podniků, školení pro obchodníky/kuchaře, činnosti ve školách, tematické týdny v restauracích, sponzorství akcí, studijní pobyty v Evropě), 7. Propagace v místě prodeje (ochutnávky, propagace v publikacích maloobchodníka, reklama týkající se místa prodeje).

Kdo? V tom je trochu ta „komplikace“, ale kdo ji překoná, může začít čerpat. O peníze se totiž není možné hlásit přímo, v tendru, mohou si o ně zažádat jen určité organizace, které se danou problematikou v členských státech EU zabývají (a dodají zhruba 50 procent rozpočtu). Například „ochranné nebo mezioborové organizace“ nebo „organizace producentů nebo sdružení organizací producentů“ (např. Českomoravský svaz mlékárenský).

Tady je jeden reálný příklad za všechny: firma Agropromotion (se sídlem v Bruselu) dostala na kampaň EU Milky Way (an European programme on information provision and promotion measures for dairy products) na roky 2016 až 2019 zhruba 140 milionů korun. Má jít o propagační akci na podporu prodeje mléčných výrobků z EU na území Spojených arabských emirátů, Saúdské Arábie a Libanonu.  Akci financuje Evropská komise společně se – POZOR!!! – českým Státním zemědělským intervenčním fondem (SZIF) a Českomoravským svazem mlékárenským.

Zájemci o další informace pište (horejsi.tomas@gmail.com) nebo volejte (+32-473-116804). Deadline pro podání žádosti o finance je 20. dubna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *